62 % českých spotřebitelů neví, jaké služby navíc nabízí jejich dodavatel elektřiny či plynu

Estimated read time 4 min read

Podle srpnového průzkumu nezávislého srovnávacího portálu Ušetřeno.cz se do konce letošního roku chystá změnit dodavatele energií pětina spotřebitelů. Pouze 23 % dotázaných ví, že nejvýhodnější je provést tuto změnu již v létě, tedy před začátkem topné sezóny. Průzkum také potvrdil, že pro 69 % českých spotřebitelů zůstává cena hlavním faktorem při výběru nového dodavatele. Naproti tomu služby navíc, které dodavatelé energií často nabízejí, Češi při volbě příliš nezohledňují. Pouze 38 % z nich ví, jaké benefity poskytuje jejich stávající dodavatel.

Jak potvrdily výsledky srpnového průzkumu portálu Ušetřeno.cz u 1142 respondentů, cena je pro české spotřebitele stále hlavním důvodem, proč mění dodavatele energií. Pro 52 % dotázaných byl impulzem k odchodu vysoký nedoplatek nebo zdražení služeb. Pětina se rozhodla přejít k jinému dodavateli čistě ze zvědavosti a ze zájmu, zda získají výhodnější produkt a služby. 15 % respondentů pak změnilo dodavatele, protože bylo nespokojeno s jeho službami.

Nízká cena je i nejdůležitějším kritériem, podle kterého si 69 % Čechů vybírá nového dodavatele, pětina pak vybírá podle důvěryhodnosti. Naproti tomu délka smlouvy, velikost dodavatele na trhu nebo jeho hodnocení ze strany klientů nehrají při výběru výraznou roli. Přehlížení těchto faktorů pak často přispívá k nespokojenosti s daným dodavatelem. 

Dodavatelé energií dnes mnohdy nabízejí zákazníkům jako bonus určité služby nad rámec samotných dodávek energií. Tyto benefity mohou být poskytovány se slevou nebo zcela zdarma. Průzkum však ukázal, že 62 % oslovených nemá o benefitech od dodavatelů ani obecné povědomí a stejný počet osob netuší, jaké služby navíc poskytuje jejich dodavatel energií. Ti, kteří přehled o benefitech mají, nejčastěji zmiňují revize kotlů, servis elektrikáře nebo slevy na zboží a služby u partnerů jejich dodavatelů,“ komentuje výsledky průzkumu Markéta Witoszová, energetická analytička portálu Ušetřeno.cz.

Čeští spotřebitelé by jako benefity od dodavatelů nejvíce ocenili zákaznické balíčky jako například odměny za řádně uhrazené vyúčtování nebo za „věrnost“, jak uvedly téměř tři čtvrtiny dotázaných. Současně preferují nejrůznější asistentské programy, jako jsou revize a údržba kotle či služby řemeslníků. 32 % respondentů by zase uvítalo získat možnost zvýhodněného pojištění domácnosti. Za většinu benefitů si ale Češi nejsou ochotni připlácet, 71 % dotázaných očekává, že by byly poskytovány zdarma. 

Navzdory očekávanému zdražení energií se podle průzkumu chystá do konce letošního roku změnit dodavatele plynu nebo elektřiny pouze pětina spotřebitelů.

23 % účastníků průzkumu uvedlo jako nejvhodnější období ke změně dodavatele léto, což je také doba doporučovaná odborníky. „Obecně platí, že v případě smluv na dobu neurčitou je nejvýhodnější provést změnu v létě, tj. nejméně 3 měsíce před začátkem topné sezóny, která trvá od října do března. V topné sezóně totiž spotřeba energií rapidně vzrůstá. Tato poučka platí především pro domácnosti, které využívají k vytápění plyn. V létě ale lidé na chladné dny příliš nemyslí, a tak vhodnou příležitost ke změně často promeškají. Přitom včasnou změnou dodavatele lze ušetřit i tisíce korun ročně,“ vysvětluje Markéta Witoszová.

Od počátku července platí tzv. Deklarace proti šmejdům (Deklarace účastníků trhu s elektřinou a plynem na ochranu spotřebitele), kterou již podepsalo 22 energetických společností. V tomto dokumentu se dodavatelé společně zavázali k tomu, že budou dbát na transparentní komunikaci se zákazníkem a více kontrolovat a regulovat zprostředkovatele prodeje energií, včetně dnes často diskutovaných aukcí. Průzkum však ukázal, že povědomí o Deklaraci má v současné době pouze pětina dotázaných.

 

Další články

Další články autora

+ There are no comments

Add yours

Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.