Češi si berou nejvíce půjček před Vánoci. Každý druhý si půjčuje rizikově, zejména u prodejců

Estimated read time 4 min read

Češi si půjčují nejvíce před Vánoci (říjen-prosinec). Každý druhý si půjčuje rizikově, a to nejvíce u prodejců zboží. Nejsilnějším obdobím je druhá polovina listopadu a začátek prosince, kdy roste objem úvěrů až o pětinu ve srovnání s průměrem celého roku. Prosinec je spolu s lednem obdobím, kdy jsou lidé nejvíce v mínusu na svých účtech a zajímají se i o možnosti konsolidovat své dluhy.

Z aktuálního průzkumu agentury Kantar provedeného pro Poradnu při finanční tísni
a Sdružení českých spotřebitelů vyplývá, že:

  • Téměř pětina (17 %) Čechů má v předvánočním období zkušenosti s půjčkou;
  • Zatímco v průběhu celého roku si rizikově půjčuje čtvrtina (27 %) populace, v předvánočním období je to téměř polovina (47 %).

„Předvánoční období je z hlediska půjček a úvěrů tradičně velmi rizikové. V období vrcholících předvánočních nákupů mají spotřebitelé daleko více tendenci chovat se impulzivně a pro pořízení dárku využít nabízeného úvěru, aniž by se důkladně seznámili s jeho podmínkami. S nevýhodnými úvěry od neprověřených institucí jim tak hrozí upadnutí do dluhové pasti,“ říká Viktor Vodička, ředitel Sdružení českých spotřebitelů.

„Spotřebitelé by měli vždy, a v předvánočním období to platí dvojnásob, velmi obezřetně přistupovat k tomu, jakým způsobem se rozhodnou financovat nákupy spojené s Vánoci
a dárky obecně. Pokud se z důvodu např. i krátkodobého nedostatku financí rozhodnou pro půjčku, měli by jít jednoznačně k zavedené úvěrové či bankovní instituci, která je detailně seznámí se všemi podmínkami čerpání úvěru,“
říká David Šmejkal, ředitel Poradny při finanční tísni.

Z průzkumu vyplynulo, že nejčastěji si Češi v předvánočním období půjčují na pořízení spotřební elektroniky (45 %), na výdaje spojené s dětmi (26 %), na rekonstrukci či vybavení bytu (21 %) a bílé domácí spotřebiče (15 %). V období před Vánoci si půjčují spíše lidé mladší.

Pokud jde o konkrétní úvěrový produkt spojený s nákupem vánočních dárků, jedná se především o nákup spotřebního zboží na splátky (23 %), následuje spotřebitelský úvěr či půjčka (22 %), kontokorent (20 %), malá krátkodobá půjčka (17 %) a kreditní karta (12 %). Přibližně každý desátý (9 %) využije půjčky od rodinných příslušníků.

Co bude podstromečkem?

Téměř polovina lidí má již v říjnu bližší představu o vánočních dárcích. Nejčastěji chtějí kupovat oblečení či obuv. V těsném závěsu jsoupak hračky, kosmetika, elekronika, knihy
a vybavení domácnosti. Oblíbenými dárky budou letos také nápoje a relaxační a lázeňské pobyty.

Kdy a kam na nákupy?

Necelé tři čtvrtiny Čechů (73 %) plánují pořídit dárky nejpozději do konce listopadu. Ženy přitom vyráží na nákupy mnohem dříve než muži. Jen 10 žen ze 100 plánuje nechat nákup dárků na prosinec, u mužů je to 37 ze 100. Na dřívější nákupy se chystají i v rodinách s dětmi. Na prosinec nechává nákupy 22% těchto domácností, oproti tomu bezdětníspoléhají na prosincové nákupy až ve 31 %. Češi před Vánoci nemají vyhraněný způsob nakupování. Nejčastěji respondenti uvedli, že kombinujínávštěvu kamenných prodejen s nákupy přes internet.

Z průzkumu také vyplynulo, že nejvíce lidí se chystá za předvánoční nákupy utratit v rozmezí 3 000-5 000 Kč. Téměř 9 z 10 Čechů (87 %) se pak chce vejít do 10 000 Kč. Průměrná částka, kterou Češi letos plánují za dárky utratit, je 5 970 Kč.

Další články

Další články autora

+ There are no comments

Add yours