Jak na obsahový marketing, který přivede zákazníky

Mezinárodní korporace, menší podniky, živnostníci nebo e-shopy si své dobré jméno budují prostřednictvím obsahového marketingu. Používají ho celosvětové úspěšné značky, jako je třeba Coca-cola nebo Microsoft. Oslovit zákazníky prostřednictvím hodnotného obsahu umístěného na správném místě můžete i vy.

Obsahový marketing neboli content marketing je účinnou a dlouhodobou marketingovou strategií, kterou můžete oslovit zájemce o váš produkt nebo službu a proměnit je ve své zákazníky. V ideálním případě zákazníky pravidelné. Obsahový marketing má svá pravidla. Jde o promyšlenou strategii. Aby byl úspěšný, vyžaduje čas.

Nástroje obsahového marketingu

Tvořit hodnotný obsah je náročné. Součástí obsahového marketingu jsou například blogy. Jejich prostřednictvím si budujete jméno a respekt u zákazníků. „Psát úspěšný blog je časově náročné, ale vyplácí se to. Do jisté míry je to rutina, která vyžaduje pravidelnost. Čtený blog nevytvoříte přes noc. Klíčový je jeho obsah – texty musí být obsahově hodnotné a poutavě napsané,“ říká Jana Poncarová z obsahové agentury SIDI Media.

Součástí obsahového marketingu je copywriting, tedy tvorba textu pro web. „Text je nutné vhodně strukturovat, napsat srozumitelným jazykem, zahrnout do něho klíčová slova, ale hlavně se nacítit na myšlení zákazníka a dovést ho k objednávce služby nebo produktu,“ uvádí Jana Poncarová. Příklady úspěšných firem ukazují, že ani texty, který jsou na webu mnohdy nutným zlem (například obchodní podmínky) nemusí být psané nudně. „Příkladem jsou třeba obchodní podmínky Air Bank,“ dodává Jana Poncarová.

Obsahový marketing tvorbou textu pro web jen začíná. Pokračovat může přes (už zmiňovaný) firemní nebo osobní blog, který pomáhá budovat jméno a postavení profesionála v konkrétní oblasti. Zajít by měl ale mnohem dál. „Nástrojů je dnes obrovské množství, v marketingové strategii by si firma měla stanovit, který pro ni má smysl – zda to budou sociální média zacílená na koncové zákazníky, nebo například publikace článků v odborném B2B magazínu,“ konstatuje Jana Poncarová.

Důležitou roli v obsahovém marketingu hrajou pochopitelně recenze, zmínky zákazníků na internetu (v diskuzích, na sociálních sítích). Je to v podstatě jen jiná forma doporučení. Zatímco dřív si lidé na zastávce autobusu řekli: ten nový řezník má dobrou šunku, dnes podobná sdělení jednoduše šíří na internetu. Jsou to právě sociální sítě, které dávají prostor pro přímou a efektivní komunikaci se zákazníkem.

Obsahový marketing potřebuje přípravu a čas

Když chcete komunikovat nový produkt, který bude uveden za několik měsíců, je to velká příležitost pro obsahový marketing. Musíte znát své zákazníky a vědět, kde vás mohou číst a vidět. Například firma, která uvádí na trh nová semena, by si měla udělat rešerši zahrádkářských komunit na internetu, blogů a magazínů, kde může pomocí cíleného obsahu s novými zákazníky navázat kontakt. Jestli jdou ale nová semena do prodeje okamžitě, zvolte raději „rychlý“ nástroj prezentace, například PPC kampaně, jejichž výsledek uvidíte v podstatě ihned.

Obsah není jen text

Když tvoříte strategii obsahového marketingu, zvažte různé formáty a komunikační kanály. Text není vše. Zrovna pro váš produkt může mnohem lépe fungovat například video. Pro své klienty můžete připravit také webinář, který jim prozradí, jak produkt používat. Nebo můžete navázat spolupráci se šikovným grafikem, jenž vytvoří skvělou a vtipnou infografiku, kterou budou lidé sdílet.

Proč dělat obsahový marketing?

Obsah je král. To zaznívá odevšad. Textům s nízkou kvalitou, které cílily hlavně na klíčová slova, už odzvonilo. Dělat obsahový marketing je trendy. A dělá ho i vaše konkurence. To ale není ten správný důvod, proč se do něho pouštět. Vaše firma a váš produkt jsou jiné. Potřebují proto jinou strategii. Než se do tvorby obsahového marketingu pustíte, odpovězte si ve firmě na některé základní otázky.

  • Jaké jsou vaše cíle? Co vám má obsahový marketing přinést? Jaké reálné výsledky očekáváte? (Například chcete budovat firemní jméno jako odborníka v oboru, chcete získat víc reálných zákazníků, potřebujete dostat mezi lidi povědomí o novém produktu, chcete si upevnit pozici na trhu.)
  • Kolik času budete obsahovému marketingu věnovat? Budete ho dělat interně, nebo si najmete obsahovou agenturu? Kdo bude součástí vašeho „obsahového týmu“? (Aby byl obsahový marketing účinný, měli byste mu věnovat minimálně tři hodiny týdně, což pro většinu firem bývá nereálné, proto lze psaní textů svěřit profesionálnímu copywriterovi, tvorbu grafiky najatému grafikovi apod.)
  • Kolik peněz na obsahový marketing věnujete? (Když ve firmě nemáte interní copywritery nebo specialisty na obsah a grafiku, je nutné najmout je zvenčí. Výhodou je, že je platíte pouze za odvedenou práci.)

Připraveno ve spolupráci s obsahovou agenturou SIDI Media. Foto: pixabay.com

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *