Jaká jsou největší rizika podnikání?

Ředitelé společností označují za největší hrozby zničení reputace a hodnoty značky, počítačovou kriminalitu a ekonomický pokles s následným pomalým oživením. Vyplývá to z celosvětového průzkumu Global Risk Landscape 2019 poradenské skupiny BDO. Zatímco v loňském roce byly regulace považovány za největší hrozbu, v letošním průzkumu se po dvou letech neumístily ani v TOP 3. S výhledem na rok 2025 mají ředitelé největší obavy z narušení ochrany osobních údajů. Více než 75 % respondentů navíc přiznalo, že přístup k řízení rizik jejich společnosti ovlivňuje přehnaná medializace témat, jako jsou obchodní války či brexit.

Letošní průzkum Global Risk Landscape odhalil významné změny v oblasti vnímání rizik, na které jsou společnosti dle svých ředitelů nejméně připraveny. Zatímco v předchozích letech převládaly obavy z technologických změn, makroekonomického vývoje či regulací, letošnímu žebříčku vévodí poškození reputace společnosti a kyberkriminalita, jako hackerství a vyděračské viry. „V posledních měsících často zmiňované ekonomické zpomalení je až třetím nejčastěji zmiňovaným rizikem. Řídicí pracovníci si uvědomují, že existují přímé hrozby, které mohou negativně ovlivnit jejich fungování,“ uvádí Lukáš Hendrych z mezinárodní poradenské společnosti BDO.

Největší strach je z narušení ochrany osobních údajů

Průzkum se zaměřil také na nynější pohled ředitelů na klíčová rizika v dlouhodobějším horizontu. Ti očekávají, že v roce 2025 bude největší hrozbou narušení ochrany osobních údajů. „Ochrana osobních údajů jde ruku v ruce s kyberbezpečností, kterou velká část respondentů považuje za jedno z největších rizik dnešní doby. Pro zabezpečení citlivých dat je nutné investovat nemalé finanční prostředky do podnikových IT systémů. Ukazuje se, že dostatečné investice nejsou pravidlem ani u největších globálních společností s miliardovými obraty,“ upozorňuje Hendrych. S tím souvisí také zjištění, kdy se takřka čtvrtina ředitelů (24 %) domnívá, že je přezkoumání rizik spíše reaktivní než proaktivní událostí

Vliv médií sílí

Dalšími riziky, z nichž mají přední představitelé společností do budoucna velké obavy, jsou brexit a obchodní války. Ještě před 10 lety věnovalo pozornost hrozbám spojeným s obchodními válkami pouze 1 % respondentů, nicméně od roku 2017 je má ve svých podnikových záznamech rizik více než pětina dotázaných společností. „Brexit a obchodní války jsou typickými příklady, kde je možné pozorovat vliv medializace těchto témat. Dokonce 76 % procent ředitelů přiznává, že jejich vnímání rizik je alespoň zčásti založeno na příbězích z médií spíše než na analytickém zhodnocení hrozeb,“ uzavírá Hendrych z poradenské společnosti BDO s tím, že při mapování rizik jsou ta zřejmá často ignorována nebo zlehčována na úkor náhodných a neočekávaných událostí. V průzkumu se takto vyjádřilo 74 % dotázaných.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *