Rozhovor s Radkem Ondrášíkem z Parfums.cz: Rozdíl mezi e-shopy v USA a Česku

Estimated read time 6 min read

Internetovému prodeji se stále více daří. Nejen u nás, ale i ve světě. Český e-shopový gigant parfums.cz úspěšně expandoval do Spojených států. V současné době tak obchoduje již ve 14 zemích. V čem tkví jeho úspěch? Jaký je rozdíl mezi českým a americkým internetovým trhem? Rozhovor nám poskytl marketingový ředitel značky parfums.cz Radek Ondrášík.

Je jednodušší zřídit e-shop u nás nebo v USA?

RO: Pro společnost sídlící v Česku je jednodušší otevřít e-shop v Česku. Nicméně pro firmy registrované v USA je to jednodušší a rychlejší přímo ve Spojených státech. V Česku jsou podnikatelé svazování zbytečným a nadměrným množstvím omezení, povinností a byrokracie.

Je rozdíl v nákladech na provoz a vývoj e-shopu v Česku a v zahraničí?

RO: Jelikož vše řídíme z Česka, máme jednotné náklady, vývoj děláme v Brně. Nicméně ryze americká společnost, která by využívala americké dodavatele, by měla náklady 3-5 krát vyšší.

Jaké je konkurenční prostředí v USA, je obtížné se na tomto trhu etablovat?

RO: Americký trh je jedním z nejrozvinutějších a také nejnáročnějších trhů na světě. Odpovídá tomu i míra konkurence. Je zde velmi obtížné uspět v segmentu, který není výjimečný. Na rozdíl od Česka, v USA není konkurentů tolik, ale jejich postavení se zdá neotřesitelné.

V čem je nejmarkantnější rozdíl v rámci nákupního chování zákazníků v Česku a SA?

RO: Nejde ani tak o rozdíly v sortimentu či hodnotě objednávky, to je podobné. Americký zákazník však „slyší“ a reaguje na zcela jiné podněty (call to action) než zákazník evropský. Proto je potřeba nabízet zboží jinak.

A liší se nějakým způsobem nabídka? Jsou produkty případně značky, které se nabízejí pouze v USA nebo naopak pouze v Česku?

RO: Naší největší výhodou je rozmanitost sortimentu a to, že prodáváme všechno všude. Toto se snažíme dělat i v USA.

Jaký je rozdíl v marketingové strategii?

RO: Naprosto zásadní. Styl komunikace v USA musí být naprosto odlišný a přesně v duchu americké mentality. Zákazník musí mít pocit, že získal něco navíc. V USA nejsou lidé ochotni připlácet za různé služby, chtějí jednu položku na účtu. V Česku je běžné, že vám firma přiveze pizzu za 100 Kč a k tomu naúčtuje krabici za 10 Kč. Američan by nechápal, proč má platit za krabici. Nicméně když mu tu pizzu prodáte cenu vyšší a krabici dáte „zdarma“, bude spokojený. Základní marketingové nástroje jsou stejné v Česku i USA, jen v USA jsou násobně dražší než v Evropě. Také používáme typově stejné akční ceny pro obě země, ale zásadně odlišně je komunikujeme. Oblíbený Black Friday děláme ve všech zemích, ve kterých naše značka působí.

Jaké rozdíly jsou v cenách produktů v USA a ČR?

RO: Velmi záleží, o jaký sortiment se jedná. V části produktů jsou americké ceny na úrovni evropských, naopak u některých jiných produktů jsou ceny výrazně vyšší.

Jaké metody platby jsou dostupné v USA?

RO: Základní platební způsoby jsou stejné – platební karta a Paypal. Pak jsou národní specifické platby. V ČR bankovní převod a především oblíbená dobírka, v USA pak platba šeky, amazon pay a podobně.

Jaká je cena dopravy v USA a jaká v Česku?

RO: V Česku stojí doprava okolo 40-60 Kč bez DPH a dobírky za zásilku. Záleží na množství, dopravci apod. V Česku doručíme 98% zásilek do 24 hodin po objednávání. V USA je to výrazně komplikovanější. USA je obrovský stát a cena dopravy závisí na vzdálenosti. My sídlíme na východním podbřeží a v rámci tohoto regionu stojí stejná zásilka o 30 % méně, než kdyby putovala do Kalifornie. Běžné lhůty dodání jsou 4-7 dní, za rychlejší dodání jsou poměrně vysoké příplatky. Podle těchto parametrů pak stojí zásilka mezi 7 a 50 dolary. V Česku i v USA jsme schopni expedovat zboží do 30-40 minut od přijetí objednávky.

Existuje v USA osobní odběr?

RO: Osobní odběr v USA možný je, nicméně americký spotřebitel nepochopí, proč by si měl pro zásilku někam chodit, když si jí přeci objednal přes internet. Chce ji doručit na adresu. V USA je navíc běžné, že když doručovatel nezastihne zákazníka doma, nechá mu balík u dveří. Důležitým faktorem je i to, že téměř 100 % objednávek je placeno předem, nikoliv jako v Česku při převzetí. Také vytvořit síť výdejen by na obrovském území USA nebylo nic jednoduchého.

Jaká je lhůta pro vrácení zboží v USA a jaká v ČR?

RO: Ochrana spotřebitele je v USA ze zákona jen velmi malá a ochrany podobné evropským tam v podstatě nejsou. Nicméně funguje tam trh, který není třeba nijak regulovat, protože prodejci se mezi sebou předhánějí, kdo umožní delší lhůtu na vrácení zboží. Běžná lhůta na vrácení zboží je tak 30 až 60 dnů na rozdíl od povinné české čtrnáctidenní. Stejně tak reklamace se běžně kladně vyřizují v rozmezí 1-2 let. Spotřebitelé mají také oporu v bankách, které jsou na straně spotřebitelů, a je velmi jednoduché si od své banky nechat platbu vrátit. V Evropě se na to jde jinak: vše se nařídí, zreguluje a trh nemá šanci ukázat, že to jde i bez tisícovek stran předpisů a regulí.

Další články

Další články autora

+ There are no comments

Add yours