Vozové parky na CNG šetří desítky milionů korun

Estimated read time 7 min read

Nejen dopravní podniky, které si stále častěji pořizují autobusy na stlačený zemní plyn (CNG) a šetří tím ročně i více než deset milionů korun, ale postupně přibývají u nás vozidla na CNG v organizacích jakými jsou Česká pošta, Hasičské záchranné sbory, Městská Policie, vysokozdvižné vozíky ve firemních skladech a mnoho dalších. Podle nejnovější zprávy Navigant Research světový prodej CNG autobusů a nákladních vozů má stoupnout ze 170,2 tisíce/rok v roce 2013 na téměř 400 tisíc v roce 2022.

Ukazuje se, že zejména městské autobusy, podnikové nákladní vozy, firemní flotily, a nebo obslužná vozidla nepotřebují tak širokou síť plnicích stanic, přitom náklady na paliva jsou vždy největší nákladovou položkou vozových parků. Důsledkem toho se CNG stále více využívá v organizacích a firmách. V případě soustředění většího počtu firemních CNG vozů v jednom středisku nebo jedné lokalitě se i vyplatí postavit firemní stanici přímo v areálu společnosti, která může být i veřejná. Podle nejnovější zprávy Navigant Research ze 13. ledna 2014 prodej CNG autobusů a nákladních CNG vozů ve světě vzroste z 170,2 tisíce/rok v roce 2013 na téměř 400 tisíc (398,4 tisíce/rok) v roce 2022.

U nás společností, která jako první využila této úspory ve velkém, je Česká pošta. Ta provozuje v současné době celkem 5 300 vozidel, z čehož již 692 vozidel jezdí na CNG. Tento počet ale hodlá maximálně rozšířit. Závisí to pouze na počtu a hustotě CNG stanic. Jen letos chce pořídit dalších asi 400 nových vozů na CNG. „Tato vozidla jsou v běžném provozu jednoznačně výhodnější, s auty na CNG šetříme až čtyřicet procent nákladů,“ říká Jan Kubásek, ředitel odboru dopravy České pošty. „Máme tu zkušenost, že jakmile společnosti začnou využívat CNG, již nikdy si nechtějí pořizovat auta na benzin, ta úspora kolem padesáti procent je opravdu zřetelná,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu (ČPS). Další takový velký vozový park vlastní Vítkovice, kde používání téměř 400 vozů ušetří společnosti ročně kolem 14 milionů korun.

CNG vozy začínají postupně využívat i Policie a Hasičský záchranný sbor. „Rozhodli jsme se pro obměnu nejméně poloviny všech našich vozů. V současné době jich na CNG provozuje Městská policie Ostrava celkem dvacet. Vše bylo zrealizováno během dvou měsíců a už v roce 2012 jsme měli celou plynovou flotilu. Jen za rok 2012 při průměrném počtu najetých asi 800 tisíc kilometrů s celkem dvaceti vozy činila úspora více jak 1 milion korun, návratnost naší investice byla asi jen rok a půl,“ říká Zdeněk Harazim, ředitel Městské policie Ostrava. Také Hasiči Pardubice začali od listopadu loňského roku jezdit s prvními čtyřmi vozy na CNG. „Za první dva měsíce jsme najeli jen asi čtyři tisíce kilometrů a už nyní činí úspora zhruba sedm tisíc korun, předpokládáme, že za každý rok by úspora mohla činit až 68 tisíc korun na každé auto. Náklady na jeden kilometr jízdy nám nepřekročí s vozy Škoda Citigo CNG jednu korunu na kilometr,“ říká Vendula Horáková, tisková mluvčí HZS Pardubického kraje.

Nedbalejší je ale státní správa. „Do konce roku 2013 měl být splněn závazek výměny několika tisíc vozidel za tzv. ekologicky přátelská, celkem 25 procent v každém resortu,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel ČPS. Vyhodnocení splnění tohoto usnesení vlády by mělo předložit Ministerstvo životního prostředí do 31. března 2014. „Jsme sami zvědavi, zda státní úřady program splnily, podíl takových vozů ještě při vyhodnocení na konci roku 2012 nedosahoval ani 10 procent a to jich mělo jezdit několik tisíc. Často úřady neměli zakoupené ani jediné takové vozidlo, ačkoliv program obměny vozového parku veřejné správy schválila vláda už v roce 2008,“ dodává Jan Ruml.

V současné době jezdí v ČR 423 CNG autobusů. Ve velkém se připravuje uvádět do provozu další. Např. město Kladno chce již brzy mít 26 autobusů poháněných zemním plynem. „Naším cílem je postupně zvýšit jejich počet až na 60, tedy přibližně třetinu vozového parku společnosti. Pořizovací cena těchto autobusů je sice o něco vyšší, ale dotace pokryje 40 procent pořizovací ceny,“ říká Ludomír Landa, ředitel ČSAD MHD Kladno. V Ostravě už mají plán na nákup asi sta kusů autobusů na CNG. Dopravní podnik v Pardubicích, který už dnes provozuje 20 CNG autobusů uspoří za rok kolem 11 milionů korun, Jihlava při 13 autobusech necelých 5 milionů korun. Česko má podle ministra životního prostředí „velmi dobrou naději“ získat již brzy z Evropské unie jednu miliardu korun na obnovu autobusového parku. „Máme již projekt ná nákup autobusů připravený. Pokud budou peníze k dispozici, tyto autobusy by v ulicích Brna mohly jezdit už v roce 2014,“ říká ing. Jiří Valníček, provozní ředitel Dopravního podniku města Brna. Celkem již jezdí autobusy na CNG v nejméně 22 městech ČR.

Společnost Linde MH vyrábí a na českém trhu nabízí vysokozdvižné vozíky na CNG již od roku 2005. V loňském roce také otevřela v centrále společnosti v Praze vlastní plnicí stanici a tu využívá i pro flotilu 18 vlastních osobních firemních vozů na CNG. „Nové vysokozdvižné vozíky Linde na CNG jsou nejenom velmi ekologickým řešením, ale hlavně přináší v porovnání s dieselovými vozíky významnou, přibližně 50 procentní, úsporu nákladů na pohonné hmoty,“ říká Jiří Klenk, zástupce obchodního ředitele Linde Material Handling.

Firemní CNG vozové parky se nepochybně ještě rozšíří ve chvíli, kdy Škoda Auto uvede v roce 2014 na trh novou Octavii s pohonem na CNG. Octavia je dlouhodobě nejprodávanějším autem v ČR a ve většině případů slouží právě ve firemních flotilách jako služební vozidla.

Jak se získat léky on-line na nejlevnější ceny? Jaké faktory rodiny, že když se rozhodnou ke koupi nějaké léky? Cialis je jedním z dokonalé léčiv všech dob. Máte-li zájem o Cialis kupon, pravděpodobně budete chtít vědět o http://cialis-cz.com/. Jaká je nejzávažnější informace byste měli studovat o http://cialis-cz.com/kupon.html? Velmi podstatný bod, který je třeba hledat, je cialis prodej. Drogy, bezpodmínečně, se chystá zlepšit svůj život. Pokračujte ve čtení na seznamu léčivých přípravků, které mohou důvod zdravotní trápení, a co můžete udělat pro zastavení nebezpečné vedlejší účinky. Jakýkoli lék může ovlivnit způsob, jakým ostatní léky účinkují a jiné léky mohou ovlivňovat způsob, jakým je to práce, způsobující nebezpečím závažné nežádoucí efekty. Získat odbornou pomoc, pokud máte jakékoliv alergické reakce na tento obecný. Promluvte si se svým pohlaví terapeutem, aby zjistil, jestli je to zdravé, aby se spínač.

Další články

Další články autora

+ There are no comments

Add yours

Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.