Čeští piloti získají vlastní tankery, budou je sdílet s dalšími evropskými kolegy

Tankování za letu je schopnost, která českému letectvu zatím chybí. Už brzy ji ale získá. Česká republika totiž ve spolupráci s dalšími spojeneckými zeměmi pořizuje flotilu létajících tankerů, jež doplňují stíhačkám palivo za letu. První dva z osmi upravených strojů Airbus A-330 dodá výrobce letos v červnu. Letectvo zároveň posílí i své přepravní kapacity. Obří letouny je možné použít také pro transport nákladu nebo pro lékařskou evakuaci.

Doplňování paliva za letu je strategickým předpokladem a je důležité zejména během delších misí. Čeští piloti se dosud museli spoléhat na lépe vybavené země a tankování za letu trénovali se svými zahraničními kolegy. Třeba při cvičeních Ample Strike, kdy například z americké Nebrasky přilétaly tankery KC-135, aby s piloty klíčovou dovednost nacvičovaly.

I v tomto případě platí otřepané klišé: těžko na cvičišti, lehko na bojišti. Dotankovat stíhačku ve vzduchu není to samé jako natankovat auto. „Můžete si to představit jako štafetový běh. Když si předáváte štafetu, musíte přizpůsobit rychlost a v určitý moment běžíte shodně. Takže i my musíme po celý čas spojení letět stejnou rychlostí. Máme dohodnuté konkrétní bezpečné parametry a musíme se jich držet. Vedle rychlosti to je také například vzdálenost mezi letadly. Jakmile se dostaneme mimo tyto parametry, hned se odpojujeme,“ vysvětluje plukovník John Williams z Nebrasky, který pravidelně s českými piloty tankování za letu trénuje.

Vlastní flotila tankerů

Závislost na amerických – nebo třeba italských – tankerech by se už brzy měla stát minulostí. Čeští letci totiž v červnu dostanou přístup ke své vlastní flotile, a to společně s pěticí dalších zemí, mezi nimiž je Belgie, Německo, Norsko, Nizozemsko a Lucembursko. Představitelé těchto států se loni na podzim definitivně dohodli, že společně letouny nakoupí, budou sdílet letové hodiny i náklady na provoz. Iniciativu pojmenovaly Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet (MMF).

Nápad vzešel už v roce 2016 od Nizozemska a Lucemburska. Hlavním záměrem je vylepšit schopnosti spojeneckých armád v Evropě ohledně tankování za letu. „Jsme velice potěšeni, že se můžeme aktivně zapojit do této iniciativy. Rozšíří to možnosti Armády České republiky v oblasti přepravy osob i materiálu a zároveň umožní našim pilotům získat cenné zkušenosti při nácviku tankování za letu,“ říká ministr obrany Lubomír Metnar.

Mnohonárodní letka je konkrétním krokem vedoucím k odstranění nedostatku schopností v oblasti tankování za letu v Evropě. Zároveň jde o snahu snížit přílišnou závislost na leteckých kapacitách armády USA. Zúčastněné státy v současné době čekají na dodávky osmi strojů Airbus A330, které jsou primárně určeny k tankování za letu, ale dají se využít pro transport veškerého materiálu, osob i evakuaci zraněných.

Český získá stovku hodin

Podle dřívějších informací ministerstva obrany měla Česká republika do společného projektu přispět jednorázově 594 milionů korun. Každoročně by pak Česko mělo na provoz přispívat asi 32 milionů korun, dalších 10 milionů korun budou stát náklady na personál. Česká republika bude mít možnost s ohledem na svůj podíl využít 100 letových hodin.

Německo se chystá pokrýt největší podíl nákladů a jako největší finanční přispěvatel proto získá 5 500 letových hodin ročně. Nizozemsko bude mít 2 000 hodin, Belgie 1 000, Lucembursko 200 a Norsko 100 letových hodin ročně. Předpokládané využití má být zhruba 1 100 letových hodin na letadlo za rok, flotila osmi strojů by měla potřeby šestice zemí zcela pokrýt.

První dva z osmi tankerů

První dva tankery začnou pilotům sloužit letos. Původně měly být připravené už v květnu, ale kvůli koronavirové krizi se projekt zpozdil, a tak se dodání posunulo na červen. Jeden ze strojů bude sloužit primárně k výcviku.

Do roku 2024 by šestice evropských států měla získat celkem 8 upravených víceúčelových strojů A-330, které dosud evropským členským státům NATO chyběly, a tak se musely spoléhat hlavně na americké kapacity.

Tankery boudou kompatibilní pro doplňování paliva většiny strojů, které mají evropské státy NATO ve výzbroji – tedy od letounů F-16, Eurofighter, Gripen či Tornado přes nastupující nové F-35 až po transportní C-17.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.


*